Reumatoidartriit on autoimmuunhaigus, mis tekib kui immuunsüsteem ekslikult oma enda tervet kehakudet ja rakke ründab ning kroonilist, pidevalt edasiarenevat liigesepõletikku põhjustab. Mõnel inimesel võib reumatoidartriit mõjutada mitte ainult liigeseid, vaid kahjustada ka teisi organeid ja kehasüsteeme, sealhulgas silmi, nahka, kopse, veresooni ja südant.

Eestis põeb seda haigust umbes 1% elanikkonnast, mis on rohkem kui 15 000 inimest. Reumatoidartriit mõjutab liigeste limaskesta ja põhjustab valulikku turset, mis võib lõpuks põhjustada luude erosiooni, liigeste deformatsiooni ja füüsilisi puudeid (24, 25).

Kuigi uut tüüpi ravimid on ravivõimalusi oluliselt parandanud, võib lisaks ravimitele leevendust leida ka tehes muudatusi oma toitumises, igapäevarutiinis ja tarbides õigeid toidulisandeid.

Ecosh_Reumatoidartriit_RA_tunnused_ja_sümptomid_Luu_erosioon_Liigesruumi_ahenemine_Sünoviaalmembraani_põletik_ja_paistetus_Kulunud_kõhr

Reumatoidartriidi sümptomid

Reumatoidartriidi korral võivad sümptomid mõnikord ägeneda ja siis jälle leeveneda (remissioon e vaibefaas). Reumatoidartriit võib mõjutada mis tahes liigest kehas, kuid enamasti on see kõigepealt tunda käte ja jalgade väikestes liigestes. Tavaliselt on samaaegselt ja samal viisil mõjutatud mõlemad kehapooled, kuid mitte alati.

Mõnel inimesel võivad reumatoidartriidiga kaasneda ka lihavad tükid (reumatoidsed sõlmed, mis võivad aeg-ajalt olla valulikud). Need arenevad naha all kahjustatud liigeste ümbruses (1, 3).

Reumatoidartriidi sümptomite hulka kuuluvad:

  • Liigesevalu või valu rohkemas kui ühes liigeses.
  • Rohkem kui ühe liigese jäikus (eriti hommikuti peale ärkamist või pärast pikka istumist).
  • Hellus rohkem kui ühes liigeses.
  • Liigese turse ja punetus rohkem kui ühes liigeses.
  • Samad sümptomid ja tunnused keha mõlemal poolel (näiteks mõlemas põlves või mõlemas käes).
  • Väsimus ja energiapuudus.
  • Nõrkus.
  • Sümptomiteks võivad olla ka halb söögiisu (näljatunde puudumine), kaalulangus, higistamine, kõrge temperatuur või palavik, silmade kuivus (põletiku tagajärjel), valu rinnus (samuti põletiku tagajärjel).
  • Ligikaudu 40% reumatoidartriidi põdejatest tunnevad sümptomeid ka muudes kehapiirkondades mis ei hõlma liigeseid, sealhulgas nahal, kopsudes, silmades, südames, närvikoes ja veresoontes (1, 3, 24).

Autoimmuunhaigused_reumatoidartriit

Reumatoidartriidi põhjused

Reumatoidartriit on autoimmuunhaigus, mis tähendab, et keha immuunsüsteem saadab ekslikult antikehi liigeste vooderdisse ja ründab oma enda tervet kehakudet. Kude (sünoovium), mis katab liigest, muutub põletikuliseks ja eritab kemikaale, mis kahjustavad lähedalasuvaid:

  • luid;
  • kõhru;
  • kõõluseid;
  • ristatisidemeid.

Kui reumatoidartriit jääb ravita, kaotavad liigesed vöhehaaval nende kemikaalide mõju tõttu oma kuju. Lõpuks võib see liigese täielikult hävitada.

Ehkki selle kohta, miks immuunsüsteem ekslikult liigeseid ründab on arvukalt teooriaid (näiteks, et reumatoidartriidi põhjustajaks võivad olla viirused nagu Epstein-Barri viirus), pole ükski neist teooriatest veel korralikult tõestatud. Seega pole veel siiani täiesti selge mis reumatoidartriiti põhjustab. Siiski on teada, et mõned tegurid võivad selle haiguse tekkimise riski suurendada (3, 4, 8, 9).

Reumatoidartriidi_tunnused_ja_põhjused

Reumatoidartriidi riskitegurid ja riskigrupid

On mitmeid tegureid, mis võivad reumatoidartriidi tekkimises rolli mängida.

  • Vanus. See haigus võib alata igas vanuses, kuid tõenäosus suureneb koos eaga ja enamikul inimestel diagnoositakse reumatoidartriit vanuses 40–60 (1, 3).
  • Sugu. Uued reumatoidartriidi juhtumid on naiste seas tavaliselt kaks kuni kolm korda levinumad kui meeste seas (1, 3).
  • Geneetika. Isikutel, kellel on spetsiifilised geenid (geenid, mida nimetatakse HLA (inimese leukotsüütide antigeen) II klassi genotüüpideks ja mis võivad samuti artriiti halvendada), on suurem risk RA tekkeks. Reumatoidartriidi tekkimise tõenäosus võib olla veelgi suurem, kui nende geenidega isikud on rasvunud või suitsetavad (1, 3).
  • Suitsetamine. Suitsetamine suurendab märkimisväärselt reumatoidartriidi tekkimise tõenäosust ja võib rolli mängida ka selle haiguse ägenemises (1, 3).
  • Viirused. Ka osasid viiruseid, nagu näiteks Epsteid-barri viirust (mille esimene staadium on laialt levinud mononukleoos) on seostatud reumatoidartriidi riski suurenemisega (8, 9).
  • Elussündide ajalugu. Naistel, kes pole kunagi sünnitanud, võib olla suurem oht reumatoidartriidi tekkeks (1, 3).
  • Igapäevamenüü. Rohke punase liha söömine ja C-vitamiini puudumine on seotud reumatoidartriidi tekke suurema riskiga (1, 3, 6, 7).
  • Varajane kokkupuude teatud teguritega. Uuringu kohaselt oli lastel, kelle emad suitsetasid, kahekordne risk reumatoidartriidi tekkeks täiskasvanuna. Kuid imetamine võib olla selle haiguse eest kaitsev. Ka kõrge sünnikaal tundub olevat reumatoidartriidi tekkimise riskifaktor (1, 3, 5).
  • Rasvumine. Ülekaalulistel inimestel on reumatoidartriidi tekkimise oht oluliselt suurem. Kõige sagedamini kasutatakse ülekaalu määramiseks kehamassiindeksit (KMI). Ideaalne KMI täiskasvanutele on vahemikus 18,5 kuni 24,9. KMI mõõdud (oma KMI teada saamiseks võid kasutada kehamassiindeksi kalkulaatorit). KMI mõõdud (1, 3):
    • 18,5 või vähem – alakaaluline
    • 18,5 – 24,9 – tervislik kaal
    • 25 – 29,9 – ülekaaluline
    • 30 – 39,9 – rasvunud (1, 3).

Ecosh_Reumatoidartriidi_ravi_Kodused_abinõud_reumatoidartriidi_raviks_Reumatoidartriidi_dieet_Vitamiinid_reumatoidartriidi_koduseks_raviks_Toidulisandid_reumatoidartriidi_raviks

Reumatoidartriidi ravi – ravimid, kodused abinõud, dieet ja toidulisandid

Reumatoidartriidi tõhusaks raviks ja haldamiseks on palju võimalusi ning lisaks ravimitele võib leevendust leida ka kodustest abinõudest, muudatustest toitumises, teatud treeningutest ja õigetest toidulisanditest (1, 3, 10).

Mida varem otsustad raviga alustada, seda suurem on tõenäosus, et see toimib.

Reumatoidartriit ja ravimid

Kuna erinevad ravimid toimivad erineval viisil, siis paljudel reumatoidartriidi patsientidel võib tekkida vajadus manustada rohkem kui ühte ravimit.

  • Valuvaigistid.
  • Haigust modifitseerivad reumavastased ravimid (DMARD-id). Need on ravimid, mis hoiavad ära liigeste deformatsiooni ja aeglustavad haiguse kulgu.
  • Bioloogilised DMARD-id. Võrreldes traditsiooniliste DMARD-idega on bioloogilised ravimid reumatoidartriidi ravimisel sihipärasemad ja tõhusamad. Need võivad sobida inimestele, kes ei reageeri traditsioonilisematele DMARD-idele.
  • JAK inhibiitorid. 
  • Steroidid (tuntud ka kui kortikosteroidid).
  • Mittesteroidsed põletikuvastased ravimid (MSPVA-d). MSPVA-sid, nagu paratsetamool, aspiriin ja ibuprofeen, kasutatakse artriidi sümptomite leevendamiseks, valu alandamiseks ja põletiku vähendamiseks (1, 3, 10, 11).

Reumatoidartriidi_kodune_rav_reumatoidartriit_ja_treening

Reumatoidartriit ja kodused abinõud

Lisaks ravimitele saab reumatoidartriidi kulgu juhtida koduste abinõudega, mis võivad aidata leevendada valu ja võimaldada lihtsami jätkata igapäevast olulist tegevust (1, 3, 10, 12).

  • Säilita tervislik kehakaal. Tervisliku kehakaalu säilitamine võib talitseda artriidi arengut ja leevendada aktiivsuspiiranguid, kuna iga kaotatud 450 grammi kohta kergeneb koormus põlvedele umbes 1,8 kilo. Seetõttu aitab isegi mõõdukas kaalulangus (näiteks 5% kehakaalust) artriidi sümptomeid vähendada (2, 10, 12).

  • Treening. Füüsiline aktiivsus (vähese intensiivsusega treening, nagu näiteks jooga) võib aidata suurendada liigeste liikuvuse ulatust, vähendada valu, viivitada puude tekkimist ja tugevdada ka lihaseid, mis on olulised koormuse vähendamiseks liigestele. Artriidiga isikud peaksid tervisele märkimisväärse kasu saamiseks treenima igal nädalal kokku vähemalt 150 minutit. Need 150 minutit tuleb nädala jooksul mõistagi jagada lühemateks perioodideks (2, 10, 12).

  • Puhka piisavalt. Sinu keha võib artriidi ägenemise ajal rohkem puhkeaega nõuda. Piisava hulga une saamine aitab vähendada valu, väsimust ja põletikku (10).

  • Kuum ja külm. Külmakompressid võivad aidata valu, põletikku ja lihasspasme vähendada. Külma vaheldumine kuumaga, nagu kuumad kompressid ja soojad dušid, võib aidata vähendada liigesjäikust (10).

  • Abivahendid ja liigeste kaitse. Ka spetsiifilised abivahendid, näiteks tugisidemed ja lahased võivad aidata põletikku vähendada, kuna need hoiavad liigeseid puhkeasendis ning aitavad vältida töö või spordiga seotud vigastusi. Kargud ja kepid võivad aidata liikuvust säilitada isegi reumatoidartriidi ägenemise ajal. Majapidamiseski saab kasutada abivahendeid, näiteks vannitubades ja trepikodades käepidemeid ning käsipuid (10, 12).

Reumatoidartriit_ja_vahemere_dieet_Reumatoidartriit_ja_Oomega-3

Reumatoidartriidi dieet

Reumatoidartriidi all kannatajatel on tavaliselt suurem risk südamehaiguste tekkeks. Seetõttu võivad muudatused igapäevamenüüs koos retseptiravimitega mõjutada vere kolesteroolitaset, toetada üldist tervist, parandada sümptomeid ja mõjutada ka liigesevalu ning põletiku taset.

Lisaks võib vähestel reumatoidartriidi patsientidel olla ka ühe või mitme toiduaine suhtes talumatus. Seetõttu, lisaks teadmisele mida süüa – on sama oluline teada, mida mitte süüa. Toiduaineid, mille suhtes võib olla talumatus ning mis võivad põhjustada reumatoidartriidi ägenemist, aitab tuvastada perearst või toitumisalane nõustaja (2, 10, 22).

  • Rasvane kala. Kalad nagu näiteks lõhe, sardiinid, makrell ja räim, on täis oomega-3 polüküllastumata rasvu. Lisaks sellele, et kalaõlid on kasulikud südame tervisele, aitavad need vähendada üldist põletikku ja võivad seetõttu vähendada ka liigesevalu ning jäikust. Seega proovi nädalas tarbida kaks portsjonit rasvast kala (üks portsjon: 140g või väike filee). Taimsetest allikatest pärinevad oomega-3 rasvhapped (GLA) on piiratud kasuteguriga ja neil on põletiku vähendamisel väiksem mõju (2, 10, 13, 14, 22).

  • Vahemere dieet. Vahemere dieet on selline dieet, kus piiratakse küllastunud rasvade tarbimist ja asendatakse küllastumata rasvade tarbimisega, sealhulgas oomega-3-ga. Dieet sisaldab linnuliha, kala, rohkelt köögivilju (värskeid, külmutatud või konserveeritud), värskeid puuvilju, oliiviõli, täisteraviljatooted, ube, herneid, seemneid ja pähkleid. Kuigi tõendeid pole veel piisavalt – on mõned uuringud näidanud selle dieedi järgimisel reumatoidartriidi osade sümptomite paranemist (2, 16, 22).

  • Antioksüdantide rikkad toidud. Antioksüdantide rikaste toitude söömine (5 päeva jooksul) võib aidata vähendada põletikku ja parandada reumatoidartriidi sümptomeid (2, 10, 17). Osad antioksüdantide rikkad toiduained on:

    • Marjad (mustikad, maasikad, jõhvikad ja goji marjad)
    • Tume šokolaad
    • Spinat
    • Aedoad
    • Pekaanipähklid
    • Artišokid
  • Rauarikas toit. Väsimus on reumatoidartriidi üks väga levinud sümptomitest ja aneemia korral võib väsimus olla veelgi hullem. Aneemia võib tekkida ägenemise ajal raua imendumise vähenemise tagajärjel. Selleks, et rauavaegust ära hoida, söö järjekindlalt rauarikkaid toite. Keha omastab rauda kergemini, kui see on koos C-vitamiiniga, nii et söö oma toidukorra ajal ka C-vitamiini rikkaid toite, näiteks puuvilju või köögivilju (2). Rauarikkad toidud on:

    • Maks
    • Punane liha
    • Kala
    • Kodulinnuliha
    • Aed-tüümian
    • Võilill
    • Nõges
    • Vaarikas
    • Mustikas
    • Kõrvits
    • Seemned (eriti mooni-, seesami-, päevalille-, kõrvitsa- ja linaseemned)
    • Kaunviljad (oad, läätsed, herned)
    • Pähklid (eriti sarapuupähklid)
    • Kuivatatud puuviljad (aprikoosid, virsikud, ploomid, rosinad)
    • Punapeedi mahl
  • Kaltsiumirikkad toidud. Selleks, et luud püsiksid terved ja tugevad, on oluline toidust omastada ka piisav kogus kaltsiumi. Seda eriti siis, kui sul on reumatoidartriit ja kasutad ravi osana glükokortikoide, kuna need võivad suurendada osteoporoosi tekkimise riski. Kaltsiumirikkad toiduained on (2):

    • Rohelised lehtköögiviljad, näiteks lehtkapsas, spinat, kaalikas
    • Lõhekonservid või luudega kalad, näiteks sardiinid
    • Tofu, sojaoad ja rikastatud sojapiim
    • Kuivatatud puuviljad
    • Jogurt
    • Juust
    • Piim (2).
  • Taimetoitlus. Taimetoidudieet võib mõnel reumatoidartriidiga patsiendil sümptomeid ja haiguse aktiivsust leevendada, kuid enne sellega alustamist pea siiski nõu oma raviarsti või toitumisalase nõustajaga (2, 22).

Oomega-3_reumatoidartriidi_ravi_toetuseks

Reumatoidartriit ja toidulisandid ravi toetuseks

Tervislik toitumine peaks tavaliselt sisaldama kõiki keha jaoks vajalikke toitaineid. Siiski, kui sinu menüü on piiratud või söögiisu halb, võivad mõned toidulisandid aidata keha kasulike toitainetega varustamisel. Enne uue toidulisandi võtmist on soovitatav oma perearstiga nõu pidada (2).

  • Kalaõlis sisalduvad oomega-3 rasvhapped. Uuringud on näidanud, et kalaõli toidulisandid (suurtes annustes), mis sisaldavad oomega-3 rasvhappeid, võivad vähendada reumatoidartriidi sümptomeid, näiteks hommikuse jäikuse kestvust, liigesevalu taset ning paistes liigeste hulka. Toidulisandid mida tarbid, peaksid ühe kapsli kohta sisaldama vähemalt 500-1000mg EPA-d ja DHA-d (oomega-3 rasvhapped). Sümptomite leevendamiseks võib kuluda kuni 3 kuud, seega ole kannatlik (2, 13, 14, 15). Kvaliteetseid ja puhtaid oomega-3 rasvhappeid sisaldavaid toidulisandeid saab osta internetist.

  • D-vitamiin. Mõningate tõendite kohaselt on reumatoidartriidi patsientide seas väga levinud D-vitamiini puudus. Lisaks võib D-vitamiini puudus olla seotud ka reumatoidartriidi raskusastmega, see areneb kiiremini ja on valusam. Seetõttu võib D-vitamiini toidulisand olla talvekuudel kasulik nii osteoporoosi ennetamiseks, kui ka valu leevendamiseks reumatoidartriidi korral (2, 18). D-vitamiini toidulisandeid saab osta veebist.

  • Antioksüdandid. Kuigi on vaja täiendavaid uuringuid, viitavad osad tõendid vajadusele reumatoidartriidi patsientidel tarbida koos tavapäraste ravimitega ka antioksüdante (näiteks vitamiinid A, C, E ja seleen) (2, 6, 17). C-vitamiini või antioksüdantide kompleksi saad osta e-poest.

  • Probiootikumid. Soolebakteritel on immuunsuse reguleerimisel ülitähtis roll. Kuigi probiootikumide kasutamist reumatoidartriidi ravis ei ole veel täielikult tõestatud, viitavad mõned andmed sellele, et probiootikumid võivad vähendada põletikku. Seetõttu väidavad osad teadlased, et probiootikumide kasutamine võib reumatoidartriidiga patsientide jaoks olla tõhus täiendav ravi (2, 20, 21, 22, 23). Probiootikume saad osta internetist.

  • Kurkumiin. Loomkatsete kohaselt võivad kurkumiinil olla artroosi vastased omadused ja seda saab potentsiaalselt kasutada ka reumatoidartriidi raviks (15, 19, 20). Kurkumiini toidulisandeid saad osta internetist.

NB! Siin esitatud teave on ainult informatiivsel eesmärgil, seega ärge kasutage seda oma terviseprobleemide diagnoosimiseks ega raviks. Ärge pidage siinset infot kui tagatist soovitud tulemuste saavutamiseks, sest see pole mõeldud teie arsti või muu tervishoiutöötaja nõuannete asendamiseks. Enne toidulisandite tarbimist konsulteeri kindlasti arstiga, et vältida võimalikke vastunäidustusi ja soovimatuid kõrvalmõjusid.

Fotod: Pexels.com, Pixabay.com, Shutterstock.com

Allikad:

  1. Arthritis | Causes, symptoms, treatment | Versus Arthritis
  2. Diet and Rheumatoid Arthritis Food Fact Sheet (bda.uk.com)
  3. Rheumatoid Arthritis (RA) | Arthritis | CDC
  4. Rheumatoid arthritis – Causes – NHS (www.nhs.uk)
  5. The influence of early life factors on the risk of developing rheumatoid arthritis (nih.gov)
  6. Vitamin C May Fight Rheumatoid Arthritis (webmd.com)
  7. Eating red meat may increase the risk of rheumatoid arthritis | EurekAlert! Science News
  8. Epstein–Barr virus and rheumatoid arthritis: is there a link? (nih.gov)
  9. Rheumatoid arthritis and Epstein-Barr virus: a case of living with the enemy? | Annals of the Rheumatic Diseases (bmj.com)
  10. Rheumatoid Arthritis: Symptoms, Causes, Treatment, and More (healthline.com)
  11. Painkillers and NSAIDs | Side-effects, uses, time to work (versusarthritis.org)
  12. Key Public Health Messages About Arthritis | CDC
  13. The Effect of Omega-3 Fatty Acids on Rheumatoid Arthritis (nih.gov)
  14. Effects of high-dose fish oil on rheumatoid arthritis after stopping nonsteroidal antiinflammatory drugs. Clinical and immune correlates – PubMed (nih.gov)
  15. Supplements for rheumatoid arthritis – Harvard Health
  16. The effects of the Mediterranean diet on rheumatoid arthritis prevention and treatment: a systematic review of human prospective studies – PubMed (nih.gov)
  17. Antioxidant status in rheumatoid arthritis and role of antioxidant therapy – PubMed (nih.gov)
  18. Vitamin D and rheumatoid arthritis (nih.gov)
  19. Turmeric for Rheumatoid Arthritis: Benefits and Side Effects (healthline.com)
  20. Probiotics for the Management of Rheumatoid Arthritis – ScienceDirect
  21. Do Probiotics Help Arthritis Symptoms?
  22. Managing Rheumatoid Arthritis with Dietary Interventions (nih.gov)
  23. Probiotic supplementation improves inflammatory status in patients with rheumatoid arthritis – PubMed (nih.gov)
  24. Rheumatoid arthritis – Symptoms and causes – Mayo Clinic
  25. Liigesvalu – Inimene.ee

Kas sellest postitusest oli abi?

×

Ostukorv