B-vitamiinide hulka kuuluv biotiin, tuntud ka H-vitamiini, B7 ja  koensüüm R nime all, osaleb koos teiste sama rühma vitamiinidega toidu energiaks muutmisel. Seda leidub  paljudes levinud toiduainetes ja vaegust esineb üldiselt harva. 

Biotiinil on tähtis roll tervele nahale, juustele ja närvidele oluliste rasvhapete sünteesil, aga ka paljude teiste keha talitluste juures. Biotiin on üks tähtsamaid vitamiine kasvamise, sh rakkude kasvamise ja uuenemise tagamisel. Biotiin võtab osa paljudest protsessidest meie organismis, aidates kaasa normaalsele energiavahetusele, närvisüsteemi talitlusele ning makrotoitainete ainevahetusele. Paljude erinevate ülesannete kõrval aitab biotiin hoida ka limaskesti normaalsena ning toetab psühholoogilisi funktsioone. Biotiin takistab juuste väljalangemist, enneaegset vananemist ja halliks minemist. Ekseemi ja dermatiiti põdevad inimesed on märganud, et biotiini võtmine toetab naha seisukorra tervenemist. Biotiini kastutatakse ka peanahalööbe ravi toetamiseks. Suur biotiiniannus leevendab ka pärmseene ehk kandidoosi olukorda. 

Biotiinil on tähtis roll tervele nahale, juustele ja närvidele.

 

Biotiini vaeguse sümptomid

  • Enneaegne juuste hallinemine või kiilaspäisus
  • Peanahalööve väikelastel
  • Ekseem ja dermatiit

Biotiin – biotiini vaeguse põhjustajad

Mitmekesise toidu söömisel ei tohiks vaegust tekkida. Biotiini sisaldust vähendavad organismis alkohol, toidu kuumutamine ja rafineerimine, magneesiumi defitsiit, antibiootikumid ja toores munavalges leiduv valk avidiin, mis takistab biotiini imendumist soolestikus. Vitamiini moodustamiseks soolestikus peab selle mikrofloora olema normaalne. 

Kes peaksid Biotiini kasutama?

  • Inimesed,kes soovivad kaasa aidata juuste, küünte ja naha toetamisele
  • Inimesed, kellel on suurenenud vajadus biotiini järele
  • Inimesed, kes soovivad toetada normaalset energiavahetust

Biotiin  – biotiini doosid

Biotiin ei ole toksiline ja suurte dooside võtmisel ei ole kõrvaltoimeid täheldatud. Biotiini päevase soovitusliku koguse, 150 mcg, saab kätte tasakaalustatud toidust. Pisut rohkem biotiini vajavad dermatiidiga väikelapsed ja rasedad, aga ka inimesed, kes pikka aega antibiootikume võtavad (nt akne raviks). Biotiini sobiv annus on kuni 200 mcg. Ohutud pikaajalised doosid 0,5-3 mg, maksimaalsed doosid 15 mg. Biotiini toimet tõhustavad teised B-grupi vitamiinid, E, A ja C-vitamiin.

Biotiin

Biotiini allikad

Paljud toiduained sisaldavad vähesel määral biotiini. Suurimad biotiini allikad on maapähklid, mandlid, neerud, munakollane, kreeka pähklid, kanaliha, seesamiseemned, hernes, kapsas, kartul, porgand, peet, tomat, kaer. 

Allikad:

  1. Raamat “Vitamiinide ja mineraalainete käsiraamat”.
  2. V ja L. Mihkelsoo raamat “Isetervendaja käsiraamat”.

 

Kas sellest postitusest oli abi?

Sulge menüü
×

Ostukorv