Toetame koos Viljandi lastekodulapsi. Igalt detsembris tehtud e-poe ostult annetab Ecosh omalt poolt 50 senti Viljandi Lastekodule! Ostle ja toeta

Meie kehad sisaldavad umbes 60% vett, see on fakt – võta või jäta! Vee joomine on tervisele oluline. Tavaliselt on soovitatav juua umbes 8 x 240 ml klaasi vett päevas, so pea 2 liitrit vett. Kuigi selle konkreetse koguse taga on vähe teadust, on hüdreeritud e. piisava veega täidetud olemine oluline.  Toome teieni 7 tõenduspõhist tõestust vee kasulikkusest tervisele.

1. Vesi aitab tõsta füüsilist jõudlust

Kui meie kehad ei sisalda piisavas koguses vett, võib füüsiline jõudlus kannatada. See on eriti oluline intensiivse treeningu või suure kuumuse ajal. Dehüdratsioon võib avaldada märgatavat mõju juba 2%-l keha veesisalduse kaotusel. Siiski ei ole see haruldane, kui sportlased kaotavad umbes 6-10% oma vee kaalust higistamise kaudu (1, 2).

Veetaseme langus kehas võib näiteks muuta ka keha temperatuuri, vähendada motivatsiooni, tekitada väsimust ning halvendada nii füüsilist kui ka vaimset sooritust (3). 

On täheldatud, et piisava vee joomine takistab nende sümptomite tekkimist ja võib isegi vähendada oksüdatiivset stressi, mis tekib suure intensiivsusega treeningu ajal. See ei üllata arvestades, et lihas sisaldab umbes 80% vett (4, 5).

Niisiis, kui te treenite intensiivselt ja kipute liigselt higistama, siis parim, mis te enda keha heaks teha saate on varustada see piisava veega, et saavutada treeningul parimad tulemused.

Juba 2%-ne veesisalduse vähenemine kehas võib füüsilist jõudlust treeningul oluliselt halvendada.

 

2. Hüdratatsioonil on suur mõju energia tasemele ja ajufunktsioonile 

Veesisalduse tase kehas mõjutab tugevalt meie aju tööd. Uuringud näitavad, et isegi kerge dehüdratsioon (1-3% kehakaalust) võib kahjustada mitmeid ajufunktsioone. 

Näiteks uuringud noorte naistega näitasid, et 1,36%ne vedeliku kadu pärast treeningut mõjutas nii meeleolu kui ka kontsentratsiooni ning suurendas peavalu sagedust (6).

Teine sarnane uuring, seekord noorte meestega, näitas, et 1,59% vedeliku kadu mõjutas mälu,  suurenes ärevus ja väsimus (7).

1-3%ne vedelikukadu võrdub umbes 0,5-2 kg kehakaalu langusega 68 kg kaaluva inimese puhul. See võib tekkida lihtsalt igapäevaste toimetuste ajal, rääkimata treeningu või suure kuumuse ajal.

Paljud teised uuringud, alates lastest kuni vanuriteni, on näidanud, et kerge dehüdratsioon võib halvendada meeleolu, mälu ja aju jõudlust (8, 9, 10, 11, 12, 13).

Juba kerge dehüdratsioon (1-3%ne vedeliku kadu) võib halvendada energia taset ja meeleolu ning põhjustada oluliselt mälu ja aju jõudluse vähenemist.

3. Vesi võib aidata ära hoida  peavalusid ja neid leevendada

Dehüdratsioon võib vallandada mõndadel inimestel peavalu ja migreeni (14, 15). Mitmed uuringud on näidanud, et patsientidel, kelle kehas on veesisaldus liiga madal võib vee joomine leevendada peavalu (16). See tundub siiski sõltuvat peavalu liigist.

Ühes uuringus 18 inimesega leiti, et vesi ei mõjutanud peavalu sagedust, kuid vähendas mõnevõrra peavalu intensiivsust ja kestust (17).

Vesi võib aidata leevendada peavalu sümptomeid, eriti inimestel, kes joovad vähe vett.

4. Piisava vee joomine leevendab kõhukinnisust 

Kõhukinnisus on levinud probleem, mida iseloomustab laisk soolestik ja jääkmassi edasi liikumis raskused. Sel puhul soovitatakse sageli ühe ravi osana suurendada vedeliku tarbimist, mille kohta on olemas ka teaduslikud tõendid. 

 Vähene veetarbimine on kõhukinnisuse riskifaktor nii noortel kui ka eakatel inimestel (18, 19). Gaseeritud vesi näitab kõhukinnisuse leevendamisel eriti paljutõotavaid tulemusi, kuigi põhjus ei ole täielikult mõistetav (20, 21).

Rohke vee joomine aitab ära hoida ja leevendada kõhukinnisust, eriti inimestel, kes tavaliselt piisavalt vett ei joo.

 

5. Joogivesi võib aidata ravida neerukive

Põiekivid on valusad mineraalsete kristallide tükid, mis moodustavad kuseteede süsteemi. Kõige tavalisem vorm on neerukivid, mis moodustavad neerudes. On siiski vähe tõendeid selle kohta, et vee tarbimine võiks aidata ennetada neeru- või põiekivide tekkimise kordumist (22, 23).

Küll aga suurendab piisava vedeliku tarbimine neerude kaudu kulgevat uriini, mis vähendab mineraalide kontsentratsiooni ja mistõttu on väiksem tõenäosus kristalliseerunud tükkide moodustumiseks. Vesi võib aidata vältida ka kivide esmast moodustumist, kuid selle kinnitamiseks on vaja rohkem uuringuid.

Suurenenud vee tarbimine vähendab neerukivide tekke ohtu, ent selles valdkonnas on vaja siiski rohkem uuringuid.

6. Vesi aitab ennetada pohmelli

Pohmell viitab ebameeldivatele sümptomitele, mida kogetakse pärast alkoholi tarvitamist. Alkohol on diureetikum, mis põhjustab vee kaotust rohkem kui te seda juurde saate. See võib põhjustada dehüdratsiooni (24, 25).

Kuigi dehüdratsioon ei ole pohmelli peamine põhjus, võib see põhjustada sümptomeid nagu janu, väsimus, peavalu ja suukuivus. Hea viis pohmelli vähendamiseks on juua vett ja vähemalt üks suur klaasitäis vett enne magamaminekut.

Pohmell on osaliselt tingitud dehüdratsioonist ja joogivesi võib aidata vähendada mõningaid pohmelli peamisi sümptomeid.

7. Piisava vee joomine aitab kaalu langetamisele kaasa

Rohke vee joomine aitab kaalust alla võtta. See on tingitud asjaolust, et vesi võib suurendada täitunud olemise tunnet ja parandada ainevahetust. Kahes uuringus tõestati, et poole liitri vee joomine parandas ainevahetust 24–30% võrra kuni 1,5 tunni jooksul (26, 27).

See tähendab, et 2 liitri vee igapäevane tarbimine võib suurendada teie kalorite kogukulutusi kuni 96 kalorit päevas. Ka ajastatus on oluline, vee joomine pool tundi enne sööki on kõige tõhusam. See võib tekitada täiskõhutunnet ja seetõttu sööte vähem.  (28, 29). Veejoomine vähendab ka näksimise vajadust.

Ühes uuringus vähenes kaalujälgijatel, kes jõid pool liitri vett enne sööki 44% rohkem kehakaalu, 12 nädala jooksul, kui teistel uuritavatel, kes ei joonud vett (30).

Lisaks väidab autor, et kõige parem on juua vett külmalt, kuna keha kasutab siis lisa energiat (kaloreid), et soojendada vett kehatemperatuurini. 

Loe lisaks artiklit “Mineraalvesi – miks on mineraalidega varustatud vee joomine hea?”.

Allikas: https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-of-water#section1

Kas sellest postitusest oli abi?

Sulge menüü
×

Ostukorv