Mis on bronhiit? 

Bronhiit on kopsutorude ehk bronhide limaskesta põletik. Ta tekib mitmesuguste bakterite ja viiruste, pikaajalise stressi, aga ka ärritavate gaaside, tolmu jne mõjul. Bronhiit kaasneb sageli ka külmetushaigustega nagu ülemiste hingamisteede (nina-, neelu-, kõri-, hingetoru-) põletikega ning mitmesuguste kopsuhaigustega. Bronhiidi tavalisemateks nähtudeks on köha ja suur rögaeritus.

Bronhiidi tunnused

Bronhiidile kõige iseloomulikum tunnus on järeleandmatu köha. Kuna bronhiit muudab õhu liikumise kopsudesse raskemaks, ärritub tihti kopsude kude ja nendest võib väljuda tavapärasest rohkem lima. Bronhiit võib alata kuiva tüütu köhaga, mis areneb sageli  köhahoogudeks, kaasneva läbipaistva, valge, kollaka või isegi rohelise rögaga. 

Bronhiit

Bronhiidi teisteks sümptomiteks võivad veel olla valus kurk, väsimus, õhupuudus, ebamugavustunne või pitsitus rinnus, vilisev heli hingamisel. Akuutse bronhiidiga haigetel võib esineda ka palavik, külmavärinad, valutada pea ja lihased. Väikesed lapsed võivad köhides hakata ka oksendama.

Krooniline bronhiit

Krooniline bronhiit tekib siis kui ägedat bronhiiti põetakse väga sageli. Kroonilise bronhiidi tekkimist soodustab bronhide limaskesta kaitsemehhanismide kahjustus mitmesuguste tegurite toimel. Bronhide limaskesta normaalne puhastumisvõime langeb, suureneb lima teke, lima muutub paksemaks ja selle väljutamine halveneb. Lisandub infektsioon ja kujuneb põletik. Kroonilise bronhiidi tunnusteks on pidev rohke röga eritumine, millega kaasnevad suured ja sageli väljakannatamatud köhahood. Vahel võivad köhahood muutuda nii ägedateks, et võivad tekkida hingamisteede veritsevad haavandid. Krooniliste bronhiitide korral ja nõrgestatud immuunsusega inimestel võib bronhiit minna üle kopsupõletikuks.

Kroonilise bronhiidi teket soodustavad: suitsetamine, saasteained õhus – kestev kahjulike ainete (tolmu, autode väljaheitegaaside, suitsu) sissehingamine, klimaatilised tingimused (külm ja niiske õhk), hingamisteede sagedased infektsioonid ehk nakkuslikud põletikud ning organismi kaitsesüsteemi teatud rakkude puudulikkus. Tubakasuits on hingamisteede limaskestadele pidev ärritaja. Seetõttu areneb suitsetajatel kergesti välja krooniline bronhiit. Kroonilise bronhiidi ägenemise tekitajad on samad, mis ägeda bronhiidi puhulgi — pneumokokk, hemofiilus jt.

Kroonilise bronhiidi tüsistusteks võivad olla: kopsupõletik, bronhide liigne laienemine, mäda-lagukolle kopsus, krooniline kopsude- ning südamepuudulikkus.

Krooniline bronhiit on Eestis üks sagedasemaid hingamiselundite haigusi, seda põeb ~20% täiskasvanutest. Meestel esineb kroonilist bronhiiti 3–4 korda sagedamini kui naistel.

Kaua bronhiit kestab? 

Bronhiit kestab mõnest päevast paari – kolme nädalani. Üldine enesetunne ei ole eriti häiritud. Raviks sobivad kodused vahendid, nagu soojad joogid, ravimteed, taimsed rögalahtistid. Saastatuse korral võid vajada organism puhastavaid preparaate. Ägedas faasis on soovitatav tubane režiim. Kui bronhiidi sümptomid ei taha mööduda või on väga rasked, külasta oma arsti või muud meditsiinispetsialisti. Võid vajada antibiootikumiravi. 

Krooniline bronhiit on tõsisem haigus. Bronhiiti peetakse krooniliseks, kui inimesel esineb rögaeritusega köha vähemalt kolme kuu jooksul kahel järjestikusel aastal ning teised hingamiselundite haigused on välistatud. 

Bronhiit tekib ka pikaajalise stressi tõttu.

Bronhiidi tekkimine algab sageli ka pikaajalisest stressist, kui inimene töötab või pingestab end üle tunnetaga nagu süü, kahetsus või pahameel, mis väljendub tihtipeale märkamatu hinge kinni hoidmise ja tugeva pingena ülakehas kopsude piirkonnas. Bronhiprobleemid on sageli seotud võimega jagada oma tõelisi tundeid. Kas sa “pead midagi rinnust välja saama- köhima, mis on Sind juba pikalt häirinud”?

Mida Sul on vaja lahti lasta või vabaks anda, nt et sa ei ole piisav? Kas tunned, et keegi lämmatab sind? Kas on midagi häirivat või valusat, millest tahad lahti saada? Ärritus võib olla seotud sinu endaga, võib olla oled öelnud või teinud midagi kahetsusväärset. Või tunned, et olud on sinu üle võimust võtnud? Kas tunned, et sul on raske oma isikupära säilitada? Teed midagi teiste pärast või teiste meelejärgi?

See kehapiirkond on seotud ka sellega, kuidas me võtame hingamise kaudu vastu iseseisvat ja sõltumatut elu. Siin võivad avalduda kõik kahtlused, ebakindlus ja kartus, mida võime tunda eraldi- või üksolemise suhtes. Kas sul on konflikte oma iseseisvuse ja piiride kehtestamise pärast? Kas tegid hiljuti lõpu suhtele,  mis viis sind emotsionaalsesse sõltuvusse? Kas tunned, et see, mida endasse võtab, koormab sind?

Valik mõttemustreid, mis võivad olla Sinu bronhiidi põhjuseks

✨ Sa võid tunda, et kõik su negatiivsed kogemused on sind tugevamaks teinud ning see tugevus põhineb sellel, kui palju oled kangelaslikult elus üleelamisi kogenud. Sellisel tugevuse illusioonil ja vastupidavuse testimisel on oma hind  – kurnatus. Selle mõttemustri saab ümbermuuta teadmisega, et kõike saab luua ka kergusega. 

Kurbus

✨ Ka võid sa seista silmitsi andestuse teemaga. Kellelegi andestamine tähendab sinu jaoks justkui oma jõua ära andmist, mis on sinu jaoks märk nõrkusest. Mitte andestamisega teed sa aga eelkõige haiget iseendale. Siin ei ole vaja õigustada ja heaks kiita teise tegu, aga andestamine on oluline, et vabastada enda sees kääriv solvumine ja viha. 

✨ Teemaks võib olla ka end lööduna tundmine hiljutisest väljakutsest elus. Näiteks võid olla andnud igale projektile ja eesmärgile oma parima ja kiitust vajava olukorra asemel on sind hoopis tagasilükatud või saanud vaid neutraalse tagasiside osaliseks. Sellest tulenevalt võid end tunda emotsionaalselt alaväärtustatuna ja õnnetuna. Siin võib aidata enesele tunnistamine, et sa tead ise kui väärtuslik sa oled olenemata sellest, kas sind tunnustatakse või mitte. Ka aitab sellest rääkimine tööandja, elukaaslase või olenevalt sellest, kellega sul teema on. Ehkki see ei pruugi muuta tööandja või elukaaslase suhtumist, aitab selline eneseväljendus ja endast välja rääkimine sind. 

✨  Sa võid ka tunda, et sa ei saa midagi õigesti tehtud ja sind naeruvääristatakse selle eest, et sa ei järgi mõjukate inimeste ootusi ja nõudmisi või sa lihtsalt tunned end, et sinult oodatakse enamat, kui sa suudad anda. See alaline süütunne ja pinge tõmbab sind energiast tühjaks ja tulemuseks on kurnatus ja haigus. See muster muutub, kui õpid enda eest seisma, ennast armastama ja väärtustama sellisena nagu sa oled. Endaks olemine ja oma unikaalse olemuse vastuvõtmine ja maailmaga jagamine on niivõrd tähtis eelkõige su enda jaoks ja kõigi nende jaoks, kes sellest osa saavad. Igaühel on midagi, mida ta oma loomuliku andena ja tugevusena omab ja see on kindlasti leidmist ja jagamist väärt. 

✨ Samuti ei pruugi sa lubada endale emotsioonide uurimist, selle asemel surud oma kurbuse alla kui võiksid seda tunnet lihtsalt aktepteerida ja vastu võtta. Jah, ma olen väga kurb ja õnnetu ja seda tunnet tunda on okei. Sul võib olla ka hirm, et kui sa lased oma emotsioonidel pinnale tulla, siis sa kaotad oma talitsetud oleku ja valad inimesed üle oma vulkaanilise raevuga. Eneseväljendus ja oma vajaduste väljendamine võrdub sinu jaoks hirmu saada karistatud ja kriitika osaliseks. Selle mustri oled sa saanud lapsepõlves, mis on aga möödas ja mida sa ei pea enam kartma. 

✨ Või oled sa liiga pikalt armastuse väljateenimise või lahendamata leina küüsis olnud. Bronhiit algab sageli pärast pikka konflikti Sinu ja kellegi vahel, kes on Sulle põhjustanud suurt leina, stressi, viha või raevu. 

Kõikide nende negatiivsete ja raskepäraste tunnete vabastamine aitab Sul kiiremini terveks saada. Bronhiit vajab otsust, et nii see olukord enam jätkuda ei saa, see peab muutuma nüüd ja kohe. 

Vitamiinid, mineraalid ja teised olulised toitained 

Vitamiinid

A-vitamiin – kaitseb kopsukudet

B-rühma vitamiinid – parandavad üldtervist

C-vitamiin – neutraliseerib vabu radikaale, mis võivad kahjustada immuunsust.

E-vitamiin – suurendab kopsude hapnikuvarustatust

Mineraalained

Magneesium on vajalik kopsude õigeks talitluseks ja vabastab pinget kopsu piirkonnas

Seleen on võimas antioksüdant

Tsink ergutab immuunsust

Muud toidulisandid ja toiduained

Omega-3 rasvhapped mida leidub kalaõlis –  toetab immuunsüsteemi normaalset talitlust. 

Koensüüm Q10 suurendab hapniku omastatavust rakkudes

Atsidofiilbakterid  ehk piimhappebakterid asendavad antibiootikumiravi käigus hävinud kasulikke baktereid. 

Kehapuhastus Detox tooted – aitavad puhastada organismi

Bioflavonoidid  – tugevdavad C-vitamiini toimet

Küüslaugul   – on viirusvastased omadused

Sipelgapuukoor ehk Pau Darcoomab antibakteriaalset, viiruse ning seente arengut pidurdavat toimet

Kaua vitamiine, mineraale ja teisi toidulisandeid võtta?

Tervise hoidmiseks tuleb tarbida vitamiinirikkaid toitained igapäevaselt ja haiguste puhul tuleb kindlasti võtta teraapilisi doose. Kui kaua keegi vitamiine toidulisandina võtma peab sõltub vanusest, aktiivsusest, ainevahetusest, toitumisest ja haiguste olemasolust. Mõnede vitamiinide toime hakkab avalduma alates teatud kogusest (nt D vitamiin vähemalt 4000IU või 100mcg) või alles peale „jõustumist“ – vajaliku kontsentratsiooni saavutamisel järjepideva tarbimise käigus (nt E vitamiin).

Seepärast soovitatakse vitamiine toidulisandina tarvitada süstemaatilisest ja piisavalt kaua (4-6 nädalat), selle aja jooksul toimub organismi ümberorienteerumine uutele ainete vahekorrale. Vitamiinid avaldavad teatud toniseerivat toimet, seetõttu on neid parem võtta hommikul või lõuna ajal, kuid mitte õhtul, kuna võib esile kutsuda unehäireid.

Mineraalainete puudusel on vaja suisa teinekord võtta kuid enne, kui organism oma varud täidab, näiteks vajab tsink vähemalt 3 kuulist võtmist, rauapuudusel võivad raua tagavarade (ferritiin, mida hoiustatakse luuüdis) täitmine isegi 6-12 kuud aega võtta. Omega 3 rasvu soovitatakse võtta aasta läbi, kuna meie toidulaud on tänapäeval üsna tagasihoidlik ja organismil võib olla raske täita oma funktsioone nt ehitada üles rakumembraane ja võidelda põletikega. Konsulteeri oma perearsti või terapeudiga, millist ravi vajad, mida, kui palju ja kaua võtta. 

HEA TOUDUVALIK

  • Värsked puu- ja köögiviljad
  • Sibul ja küüslauk
  • Täisteratooted
  • Pähklid ja seemned
  • Rasvane kala
  • Sinep
  • Ingver
  • Kõik, mis on kibe ja mõru

HALB TOIDUVALIK

  • Suhkrutooted ehk kõik magus, kuna suhkur hapestab keha ja tekitab organismis põletikke
  • Piim ja kõik piimatooted haiguse ajal, sest suurendavad lima moodustumist hingamisteedes 
  • Loomsed rasvad egutavad põletikku tekitavate ainete moodustumist organismis

Ravimtaimed

Iisop – kui on köha, joo iisopiteed: pane 1 tl iisopit tassi kuuma vee sisse, hoia 15 minutit ja joo.

Maarjalepa ürt – köha korral joo maarjalepateed: pane 1 tl maarjalepaürti tassi kuuma vee sisse, hoia 15 minutit ja joo. Aitab ka bronhiidi ja kopsupõletiku vastu. Kui on neelu- või kurgupõletik, kurista maarjalepatõmmisega: pane 1 sl ürti tassi kuuma vee sisse, hoia pool tundi ja kurista.

Paiseleht  – paiseleht lahtistab röga ja vaigistab valu. Kasuta teda, kui haigused on tulnud niiskusest. Kui sul on kiusav kinnine köha, tee paiseleheteed: pane 1 suur leht tassi kuuma vee sisse ja hoia 10 minutit. Joo soojalt.

Paiseleht

Kui sul on kurk valus, pane ööseks kurgule paiseleht ja seo salliga kinni. Paiselehe alla võid määrida natuke mett. Hommikuks on kurk palju parem.

Nurmenukk – nurmenukk lahtistab röga, rahustab ja suurendab higieritust. Kui on kopsupõletik või bronhiit, joo nurmenukuõieteed: pane 3–4 õiekobarat tassi kuuma vee sisse, hoia 5 minutit ja joo. Kevadel söö nurmenuku noori lehti, sest need sisaldavad palju kasulikke vitamiine.

Islandi käekõrv ehk islandi samblik – Islandi sambliku preparaatidel on põletiku- ja mikroobivastane, lahtistav, sapieritust ergutav ja haavu parandav toime. Islandi sambliku tõmmist võetakse sisse tuberkuloosi, kopsupõletiku, läkaköha ja kroonilise bronhiidi korral.Vesitõmmise valmistamiseks võetakse 1–2 g droogi 150 ml keeva vee kohta ja juuakse 1 kl 3–4 korda päevas kõige rohkem nädala vältel. Tinktuuri võetakse 1–1,5 ml 3 korda päevas. Tõmmist kasutada pehmendava vahendina kuiva köhaga kaasneva kurguärrituse sümptomaatiliseks leevendamiseks. Ettevaatust, samblikutõmmist ei tohiks tarvitada ülihappese gastriidi korral. 

 Allikad: 

  1. E.Rose “Metaphysical anatomy”.
  2. D.Shapiro “Sinu keha räägib sinuga”.
  3. “Vitamiinide ja mineraalainete käsiraamat. Imelised toidud tervise toetamiseks”.
  4. https://terviseabc.ee/koha/krooniline-bronhiit/?gclid=CjwKCAjwhOD0BRAQEiwAK7JHmD0DBvlBxpfWhElz_C2_uMJTT_Smy5VS5CPmHAMf86gbBXdiwJPIhBoCMmsQAvD_BwE
  5. https://tervis.postimees.ee/6454579/oluline-teada-kuidas-erinevad-bronhiidi-ja-kopsupoletiku-sumptomid
  6. https://www.looduskalender.ee/n/node/3042

 

Was this post helpful?

×

Ostukorv